Rynek Infrastruktury
Czym jest kontrakt terytorialny?
Kontrakt terytorialny stanowi jedno z najważniejszych narzędzi koordynacyjnych, które umożliwia uzgadniać najważniejsze działania prorozwojowe. Stanowi też zobowiązanie strony rządowej i samorządowej do realizacji przedsięwzięć priorytetowych zapisanych w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Ujęte w stanowisku negocjacyjnym przedsięwzięcia wynikają z oczekiwań wobec władz centralnych zdefiniowanych w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 uchwalonej przez sejmik województwa pomorskiego w dniu 24 września 2012 roku oraz uszczegółowiających ją regionalnych programach strategicznych dotyczących: aktywności zawodowej i społecznej, atrakcyjności kulturalnej i turystycznej, ochrony zdrowia, energetyki i środowiska, transportu, rozwoju gospodarczego.
Po zakończeniu konsultacji zarząd województwa pomorskiego podejmie uchwałę o przyjęciu stanowiska negocjacyjnego samorządu województwa pomorskiego. Wynegocjowany kontrakt terytorialny będzie podlegał zatwierdzeniu uchwałą Rady Ministrów – po stronie rządowej oraz uchwałą zarządu województwa pomorskiego – po stronie samorządowej.
Na jakie inwestycje liczy Pomorze?
Samorząd województwa pomorskiego chce zaproponować 36 projektów do objęcia kontraktem. – To nie mogą być przedsięwzięcia przypadkowe, ale wpisujące się w cele rozwojowe i politykę rządową wobec naszego regionu – powiedział marszałek województwa Mieczysław Struk.
Najwięcej środków, bo 18,6 mld zł, Pomrze chce pozyskać na rozwój transportu i infrastruktury transportowej. Wśród projektów znajduje się budowa dróg ekspresowych S6 Gdańsk – Szczecin i S7 jako kontynuacja modernizacji trasy Gdańsk – Warszawa.
W zakresie inwestycji kolejowych województwu pomorskiemu zależy na magistrali przez Bydgoszcz na Śląsk oraz linii kolejowej do Szczecina. Samorząd zaproponował też elektryfikację i wydłużenie Pomorskiej kolei Metropolitalnej oraz zakup taboru dla PKM.
Propozycje samorządu województwa to również wydłużenie linii SKM z Rumii do Wejherowa i zakup 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów pasażerskich.
W ramach regionalnych linii kolejowych zaplanowano modernizację połączeń Malbork – Grudziądz, Szczecinek – Ustka, Kościerzyna – Bytów. W ramach projektów drogowych zaplanowano budowę obwodnic Malborka, Starogardu Gdańskiego i Czerska.